CONFERÈNCIA: A càrrec del Dr. Àngel Castiñeira Fernández
Títol: "El lideratge en l'àmbit educatiu"
Avui hem assistit a una conferència que parlava sobre el lideratge en l'àmbit educatiu. Per començar el Dr. Àngel Castiñeira ha parlat del lloc on es troba el director (direcció) és el centre de totes les persones que l'envoltes, i aquestes són: l'administració, la comunitat local, l'alumnat, la família i el professorat+ pas+ altres tècnics.
A continuació després d'introduir-nos el tema hem parlar de l'autopercepció de l'exercici de la funció directiva: Aquest va relacionat amb el càrrec de ser director, aquest està sotmès les vint-i-quatre hores del dia a tothom que vulgui parlar amb ell i que necessiti resoldre algun dubte.
Un director ha de saber filtrar les qüestions importants i necessàries que cal resoldre. També cal que sabem consolar i ajudar a totes aquelles persones que tinguin problemes i que reclamin la seva ajuda i atenció. Ha de saber controlar la pressió, que sentirà per part de totes les persones que l'envolten, és a dir, professors, pares i l'administració en general. El director pot arribar a sentir frustració, pel fet de que ell és un bon professor i es troba que amb el càrrec de director no pot especialitzar-se en res perquè té tot el temps ocupat en els diferents àmbits.
Un director ha de complir amb diverses funcions: Representar a l'escola, gestionar a les persones, controlar la gestió econòmica i pressupostària, organitzar l'activitat acadèmica, innovar, gestionar els imprevistos, l'equipament, les instal·lacions...
També ens ha parlar del "síndrome del corasón partío" aquest es dóna quan la persona que està al lideratge se sent frustrada, pel fet de que abans era un molt bon professor i era feliç amb la seva professió i ara sent molta pressió amb el seu càrrec.
D'altre banda ens ha explicat que ha vegades la persona que està al lideratge també pateix activisme i aquest sorgeix quan has estat tot un dia treballant i fent coses i al final del dia et sembla que no has fet res productiu, llavors produeix el que es coneix com activisme.
Una altra de les qüestions que em tractat ha seguit: Què és el lideratge? El lideratge és un procés que posa en funcionament a les persones-->equip,seguidors-->propòsit = lideratge.
Això sempre es fa en un context determinat. També cal donar una determinada visió a les persones, car la informació que el líder transmet és la visió que les persones reben de nosaltres.
En el càrrec de liderar està el gestor: és la persona que planifica, organitza, coordina, decideix, controla i executa l'acció i obté els resultats. D'altra banda el líder formula el canvi, gestiona les expectatives, orquestra el conflictes, revisa els valors i redefineix el projecte.
Dirigir comporta la funció d'aconseguir resultats predictibles, elaborar un pla detallat, preparar i dissenyar l'estructura de l'organització i identificar els passos a seguir --> Control, supervisió i organització (CAP).
Gestionar-->Programa "pla"-->descentralització administrativa
Dirigir (gestió + govern)-->model de govern-->autonomia
En el càrrec de dirigir es necessiten potestas, que serveixen per decidir la gent que participarà en el projecte.
Liderar-->Projecte "somni"--> autogestió
I per aquest costat estan els auctoritas que són les persones que reconeixen l'autoritat del líder.
I per últim ens ha fet un breu resum de quatre funcions bàsiques que comporta el lideratge educatiu: Necessita un lideratge pedagògic (visió pedagògica), lideratge organització amb necessitat de canvi, lideratge cultural "valors" i el lideratge polític "xarxa".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada