Els ordinadors són bàsicament màquines per fer càlculs, però gràcies a una qualitat excepcional que tenen, actualment ens permeten comunicar-nos.
INTERACTIVITAT
Acostumats als llibres, amb els que els conceptes apareixen frases seguides de frases i pàgines seguides de pàgines, els ordinadors ens permeten que els conceptes siguin a llocs diferents i s'arribi a ells automàticament a través d'uns punts de connexió. Això ho va proposar Vannevar Bush a mitjans del segle XX amb la finalitat de millorar la comunitat científica.
Ell deia que calia operar com la ment humana, a través de l'associació d'idees: Va imaginar una màquina que podia fer-ho però la tecnologia de l'època no ho va permetre.
Els ordinadors acabaven d'aparèixer, eren aparells costosos i difícils d'utilitzar, però en poc temps va canviar, els ordinadors ja no sols entenien de números com al principi, sinó també de textos, sons i imatges.
Ted Nelson va crear el projecte "xanadú", aquest era una xarxa semblant a Internet però 30 anys abans.
Aquest projecte no es va fer realitat però va donar lloc a diverses innovacions:
-Hipertext: Serveix per designar el nou model de la informació relacionada.
-Hipermèdia: A més a més de text hi ha sons, imatges i animacions.
A l'hipermèdia els elements es relacionen entre ells mitjançant enllaços que formen la xarxa a través de la qual et permet connectar-te amb d'altres xarxes.
Les idees eren clares però tornaven a faltar tecnologies que les suportés.
Un equip d'investigadors amb Tugles Englehard al front, va inventar el ratolí. El qual permet la comunicació d'anada i tornada d'informació a través de l'ordinador (comunicació interactiva).
La primera hipermèdia o programes interactius als anys 90 sobre CD room (un suport capaç d'emmagatzemar una quantitat raonable d'imatges i música).
El cd room a diferència d'un llibre que només es pot mirar d'una manera, aquest es pot recórrer de diverses maneres.
Els videojocs, en pocs anys es van convertir en els programes interactius amb més impacte i van servir de gran entreteniment. Aquests aprofiten les millors qualitats de la interactivitat: visualitat, moviment, participació, sonoritat, acció i reflexió.
L'interacció és multiplica, es pot realitzar amb diverses persones. Intercanviant missatges, realitzant treballs en equip, compartint idees etc.
Com hem vist la interacció té aplicacions educatives, lúdiques, a nivell social i comercial.
Per últim el terme enterfisme, aquest es tracta del conjunt de grafismes i opcions que fan possible el diàleg entre una persona i un ordinador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada